VILDHÄSTAR:SE ägs av Josephson&CO (ORG.NR 556700-5029)
Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkoren”) gäller alla beställningar och köp av produkter som görs av en kund via VILDHÄSTAR:SE (”webbshopen”). Genom att godkänna och slutföra ett köp i webbshopen accepterar du även dessa Köpvillkor.
VILDHÄSTAR:SE förbehåller sig rätten att när som helst ändra Köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.
Köp via VILDHÄSTAR:SE omfattas av konsumentköplagen (1990:932) samt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.
Om du har några frågor om Köpvillkoren, vänligen kontakta info@vildhastar.se
Tack för att du väljer att handla hos VILDHÄSTAR:SE
Allmänt
Alla priser i webbshopen anges inklusive moms. I varukorgen och i kassan visas det totala priset inklusive moms efter att eventuella rabatter är avdragna.
VILDHÄSTAR:SE förbehåller sig rätten att göra ändringar av priser och sortiment från tid till annan. Gällande pris och sortiment är alltid det som framgår vid tidpunkten för beställning. Vid eventuell slutförsäljning framgår det senast i den orderbekräftelse som skickas till din e-post efter det att beställning skett.
Beställning
VILDHÄSTAR:SE är en nätbutik och vi tar endast emot beställningar via webbshopen.
Du måste vara över 18 år för att handla på VILDHÄSTAR:SE.
Avtal om köp träffas först när VILDHÄSTAR:SE skickat orderbekräftelse till den e-postadress du angivit i kassan. Orderbekräftelse skickas till din e-post snarast möjligt efter din beställning har registrerats hos VILDHÄSTAR:SE. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att din beställning stämmer. I orderbekräftelsen finns även en länk till gällande Köpvillkor. Om något inte stämmer i orderbekräftelsen, vänligen kontakta info@vildhastar.se snarast möjligt.
Betalning
Du genomför en beställning genom att klicka på “Slutför köp” i kassan. Om du har fått en rabattkod kan du ange denna kod i kassan innan du slutför ditt köp. Det är inte möjligt att kombinera rabattkoder med andra rabatter eller flera rabattkoder.
I kassan visas information om vilka betalsätt som är tillgängliga för dig vid köptillfället. Genom att genomföra en beställning i webbshopen godkänner du att VILDHÄSTAR:SE överlåter sin kundfordran till Klarna AB via betalningslösningen Klarna Checkout. För att Klarna ska kunna identifiera dig fyller du i bland annat e-postadress och postnummer. Ibland efterfrågas även personnummer och mobilnummer. Vilken information du behöver ange och vilka betalsätt som erbjuds kan variera från tid till annan. Klarna kan även ta en kreditupplysning på dig. Om Klarna väljer att ta en kreditupplysning på dig blir denna upplysning inte synlig för någon annan som begär en kreditupplysning om dig och din kreditvärdighet påverkas inte. Klarna skickar även en kopia på kreditupplysningen per post till dig.
På VILDHÄSTAR:SE finns flera betalsätt att välja mellan:
1. Klarna Faktura
Betalning ska göras inom 14 dagar till det konto hos Nordea som anges på fakturan. Fakturan skickas med e-post när din order har lämnat vårt lager. Du behöver alltså inte betala innan du tagit emot din beställning. Du har även möjlighet att ladda ned dina fakturor på www.klarna.se. För att beställa med betalning via faktura måste du uppge ditt fullständiga personnummer. Om du inte önskar uppge ditt personnummer eller om Klarna ger avslag, har du möjlighet att välja något av de andra betalsätten som presenteras i kassan. Leverans mot faktura sker bara till den adress där du är folkbokförd. Vid försenad betalning debiterar Klarna påminnelseavgift, för närvarande 60 kr, samt dröjsmålsränta med 24% plus gällande referensränta.
2. Klarna Konto
Med detta betalningssätt kan du välja att delbetala visst belopp varje månad. Välj själv vilket belopp du önskar delbetala varje månad, dock lägst en tjugofjärdedel (1/24) av totalbeloppet eller 50 kr inklusive aviavgift. Om du har fler än ett delbetalningsköp hos Klarna så sammanställs de på en och samma månadsfaktura till dig. Klarna Konto har 19,9% i årsränta och 29 kr i aviavgift men 0 kr i uppläggningsavgift. Du avslutar enkelt din delbetalning när du vill genom att sätta in det belopp som återstår.
3. Kort
Betala med ditt VISA, MasterCard eller American Express och beloppet dras direkt från ditt konto vid köptillfället. All kortinformation är krypterad enligt gällande standard och regler och NOAGallery.se hanterar och sparar inte någon kortinformation. Klarna är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
4. Banköverföring via internetbank
Om du är kund hos Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank kan du betala direkt från din internetbank. I kassan skickas du till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen, beloppet dras sedan från ditt konto.
5. Direktbetalning via Mobilt BankID
Betala direkt från ditt bankkonto genom att godkänna med Mobilt BankID. Beloppet dras från ditt konto när du har godkänt transaktionen i mobilen.
Mer information och fullständiga villkor för de olika betalningssätten hittar du på Klarnas hemsida, WWW.KLARNA.SE.
Leverans
Leverans av din order sker med Postnord och är kostnadsfri, om inte annat anges vid din beställning i kassan. I undantagsfall kan fraktavgift tillkomma beroende på valt fraktalternativ, varpå fraktavgiftens storlek anges i kassan.
Leveranstiden varierar mellan de olika produkterna och anges på respektive produktsida. Normal leveranstid är 2-7 dagar. Leverans till adresser på Gotland och i Norrland sker normalt med något längre leveranstid.
Du kan följa din leverans genom den spårningslänk och kollinummer som du erhåller av oss via e-post. När du klickar på spårningslänken kommer du till Postnords tjänst för att spåra var din beställning är. Om vi bedömer att din order kan få plats i brevlådan skickas den som varubrev, om den är större skickas den istället som paket till ditt närmaste utlämningsställe. För att hämta ut ditt paket behöver du giltig legitimation och det kolliid / löpnr som du får via sms och/eller e-post.
Vi debiterar en avgift om 150 kr för beställningar som inte hämtas ut från det postombud dit beställningen skickats. Avgiften avser kostnader för returfrakt, hantering och administration.
Leveransförseningar kan förekomma och vi lämnar inte någon garanti för att angiven leveranstid håller. Om leverans inte kan ske inom avtalad tid kommer du att bli informerad utan oskäligt dröjsmål om anledningen därtill och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Om leveransförseningen är av väsentlig betydelse för dig, har du rätt att häva köpet. I sådana fall måste du meddela oss att du vill häva köpet inom skälig tid efter det att du fått kännedom om leveransförseningen.
Ångerrätt, reklamation och retur
Ångerrätt
Som konsument har du rätt till fjorton (14) dagars ångerrätt från den dagen du tar emot din order, enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela VILDHÄSTAR:SE inom fjorton (14) dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen). Använd i sådana fall KONSUMENTVERKETS ÅNGERBLANKETT och skicka in till oss.
Om du utövar din ångerrätt, ska du utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad sända tillbaka varan till VILDHÄSTAR:SE Du betalar alltså själv returfrakten och ansvarar för att produkten är väl emballerad.
Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt.
Om produkten är i försämrat skick vid retur gör vi ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.
Reklamation
Din produkt ska motsvara den bild och storlek som presenteras i webbshopen. VILDHÄSTAR:SE reserverar sig dock för eventuella nyansskillnader i produkten.
Vi undersöker alltid noggrant de produkter du har beställt innan vi packar och skickar dem till dig. Detta för att minimera risken att du får fabriksskadat gods. Trots detta kan det ibland uppstå transportskador under transporten. Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer har du rätt att reklamera produkten. Inspektera mottagen produkt noga vid mottagandet. För att reklamera behöver du ta bilder på den skadade eller defekta produkten. Vi behöver bilderna och ditt ordernummer för att kunna hjälpa dig att göra en reklamation.
Du har rätt att reklamera din vara inom tre (3) år från det att du mottagit varan. För att inte förlora din reklamationsrätt, måste du dock meddela oss om felet/defekten inom skälig tid, normalt sett inom två (2) månader, från det att du märkt felet.
Om du reklamerar en produkt kommer vår kundservice att höra av sig till dig inom sju (7) arbetsdagar. Återsänd ingen produkt förrän vår kundservice hört av sig. VILDHÄSTAR:SE väljer om felet ska åtgärdas eller om du ska få en ny produkt. Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på ALLMÄNNA REKLAMATIONSNÄMNDEN www.arn.se. Om vi skulle hamna i en tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du kan också vända dig till EUROPEISKA KOMMISSIONENS ONLINE-PLATTFORM FÖR TVISTLÖSNING (ODR) för att lösa tvister.
Så här gör du en retur eller reklamation
- Kontakta kundservice.
- Vid utövarande av din ångerrätt, fyll i KONSUMENTVERKETS ÅNGERBLANKETToch skicka in till oss.
- Förpacka returen väl och med lämpligt fyllnadsmaterial. Följesedeln ska vara med i paketet och det ska förslutas ordentligt med tejp. Returadress får du direkt av vår kundserviceavdelning.
- Skicka tillbaka paketet.
Vi rekommenderar att du använder Postnord vid ditt närmaste postombud / uthämtningsställe.
Återbetalning vid utövande av ångerrätt
När vi har tagit emot och godkänt din retur, eller bevis lämnats på att varan återsänts, betalas dina pengar tillbaka till samma konto du betalade med, vilket sker senast inom fjorton (14) dagar från ditt meddelande om utövande av ångerrätt. Klarna skickar även en uppdaterad faktura per e-post till dig. Återbetalning sker på samma betalningssätt som vid köpet. Hela beloppet återbetalas, inklusive frakt, skatt och avgifter. Returfrakt står du själv för.
Återbetalning av fraktkostnad vid reklamation
Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation, återbetalar vi eventuella fraktkostnader till dig inom fjorton (14) dagar från den dag VILDHÄSTAR:SE mottagit din reklamerade vara.
Personuppgifter
PERSONUPPGIFTER Klicka på “Personuppgifter” för att komma till mer information om hur vi behandlar detta hos oss.
Cookies
COOKIES Klicka på “Cookies” för att komma till mer information om hur vi behandlar detta hos oss.
Immateriella rättigheter
Allt innehåll på VILDHÄSTAR:SE inklusive samtliga immateriella rättigheter, såsom exempelvis varumärken och upphovsrätt tillhör VILDHÄSTAR:SE. Innehållet kan vara, men är inte begränsat till, text, bild, grafik, video, ljud eller andra format eller media. All användning av innehåll på VILDHÄSTAR:SE inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll eller delar därav, annat än för ditt personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan skriftligt medgivande från VILDHÄSTAR:SE.
Övrigt
Svensk lag tillämpas på köp från VILDHÄSTAR:SE.
Dessa Köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. VILDHÄSTAR:SE tillämpar gällande konsumentlagstiftning.
Vi reserverar oss för eventuella brister eller fel i information om produkter, nyansskillnader på grund av olika skärminställningar, bilder, priser, lagersaldon eller tekniska fel och vi förbehåller oss rätten att ändra eller korrigera när det kommer till vår kännedom.
VILDHÄSTAR.SE ansvarar inte för att fullgöra leverans av mottagen beställning om och i den omfattning som förpliktelsen inte kan fullgöras på grund av omständighet som ej skäligen kunnat förutses, inkluderande bl.a. krig/krigsliknande händelse, naturkatastrof, brand, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, transportproblem, ändrad lagstiftning samt därmed jämförbara händelser. Förekomst av force majeure händelse innebär att VILDHÄSTAR:SE befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
VILDHÄSTAR:SE ansvar är begränsat till direkta skador. Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på VILDHÄSTAR:SE webbplats är begränsad till det totala beloppet för din beställning.
Vem är registeransvarig för dina personuppgifter?
Det svenska företaget, Josephson&CO (“VILDHÄSTAR.SE”) är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.
Josephson&CO
Organisationsnummer: 556700-5029
Hälleby20
15392 Hölö
Sverige
Företagsregister: Bolagsverket
Momsregisteringsnummer: VAT-NR SE556700-50293
Var lagrar vi dina uppgifter?
De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA), men kan även överföras och bearbetas i ett land utanför EEA. All sådan överföring av dina personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning.
Vid överföringar utanför EES tillämpar VILDHÄSTAR.SE avtalsklausuler av standardtyp och integritetsskydd som skydd i länder utan beslut av adekvat skyddsnivå från Europeiska kommissionen.
Vem har tillgång till dina uppgifter?
VILDHÄSTAR.SE fungerar endast som registerförare och behandlar personuppgifterna för det svenska bolagets räkning.
Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina data för marknadsföringsändamål till tredje part utanför VILDHÄSTAR.SE. Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att vi ska tillhandahålla våra tjänster till dig. Du hittar de olika kategorierna av tredje part under varje enskild process nedan.
På vilken rättslig grund behandlas uppgifterna?
Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlar in från dig informerar vi dig om huruvida tillhandahållandet av personuppgifter är lagstadgat eller obligatoriskt för att ingå ett avtal och huruvida det är obligatoriskt att tillhandahålla personuppgifterna och eventuella konsekvenser om du väljer att göra det.
Vilka är dina rättigheter?
Rätt till tillgång:
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Du kan kontakta VILDHÄSTAR.SE som skickar dig dina personuppgifter via e-post.
Rätt till dataportabilitet: Varje gång som VILDHÄSTAR.SE behandlar dina personuppgifter på ett automatiserat sätt efter ditt medgivande eller enligt ett avtal har du rätt att få en kopia på dina data i ett strukturerat, vanligt och maskinläsningsbart format överförd till dig eller en annan part. Det innefattar endast de personuppgifter du har delgett oss.
Rätt till rättelse:
Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.
Om du har ett konto VILDHÄSTAR.SE kan du redigera dina personuppgifter på sidorna för ditt konto och ditt medlemskap.
Rätt till radering:
Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av VILDHÄSTAR.SE med undantag av följande situationer
*du har ett pågående ärende med kundservice
*du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
*du har en obetald skuld hos VILDHÄSTAR.SE, oberoende av betalningsmetod
*du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
*din skuld har sålts vidare till tredje part under de senaste tre åren eller ett år för avlidna kunder
*din kreditansökan har avslagits inom de senaste tre månaderna
*om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte
Din rätt att neka till behandling av personuppgifter på grund av ett legitimt intresse:
Du har rätt att neka till behandling av dina personuppgifter som baseras på VILDHÄSTAR.SE:s legitima intresse. VILDHÄSTAR.SE fortsätter inte att behandla personuppgifterna såvida vi inte kan visa på ett legitimt skäl till processen som går före dina intressen och rättigheter eller på grund av rättsliga anspråk.
Din rätt att neka till direktmarknadsföring:
Du har rätt att neka till direktmarknadsföring, inklusive profilanalyser som görs i direktmarknadsföringssyfte.
Du kan välja bort direktmarknadsföring på följande sätt:
* Följ instruktionerna i varje marknadsföringsutskick
* Ändra inställningarna för ditt VILDHÄSTAR.SE-konto
Rätt till begränsning: Du har rätt att kräva att VILDHÄSTAR.SE begränsar hanteringen av dina personuppgifter under följande omständigheter:
*Om du motsätter dig behandling av dina personuppgifter med utgångspunkt i VILDHÄSTAR.SE:s legitima intresse, ska VILDHÄSTAR.SE begränsa alla hantering av uppgifterna under pågående utredning av legitimt intresse.
*Om du har hävdat att dina personuppgifter är felaktiga måste VILDHÄSTAR.SE begränsa all hantering av dessa uppgifter under pågående utredning av huruvida personuppgifterna är korrekta.
*Om behandlingen av personuppgifterna strider mot lagen kan du motsätta dig att personuppgifterna raderas och istället begära begränsning av användningen av dina personuppgifter
*Om VILDHÄSTAR.SE inte längre behöver personuppgifterna men det krävs för att du ska kunna försvara dig mot rättsliga anspråk.
Hur kan du utöva dina rättigheter?
Vi tar dataskydd på mycket stort allvar och därför har vi som hanterar dina förfrågningar rörande dina rättigheter som anges ovan. Du kan alltid nå dem på info@vildhastar.se
Rätt att framföra klagan hos en tillsynsmyndighet:
Om du anser att VILDHÄSTAR.SE behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.
Uppdateringar till vårt integritetsmeddelande:
Vi kan behöva uppdatera vårt integritetsmeddelande. Den senaste versionen av integritetsmeddelandet finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i integritetsmeddelandet, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter, ombudets identitet eller dina rättigheter.
Onlineköp
Varför använder vi dina personuppgifter?
Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på VILDHÄSTAR.SE genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar.
Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.
Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och garantiärenden gällande produkter.
Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress med externa partner.
Vi vill erbjuda dig olika betalningsalternativ och kommer att göra en analys av vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga för dig liksom din betalningshistorik och kreditkontroller.
Vilka typer av personuppgifter hanterar vi?
Vi hanterar följande kategorier av personuppgifter
* kontaktuppgifter som exempelvis namn, adress, e-postadress och telefonnummer
* betalningsuppgifter och betalningshistorik
* kreditinformation
* orderinformation
Om du har ett VILDHÄSTAR.SE-konto behandlar vi också dina personuppgifter i anslutning till kontot eller medlemskapet, som exempelvis
* konto- eller medlems-ID
* shoppinghistorik
Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att tillhandahålla de tjänster som anges ovan till dig, för att företag ska kunna verifiera din adress, för att kommunikationsföretag ska kunna skicka dig en orderbekräftelse och till lagrings- och distributionsföretag i samband med leveransen av din order. Betalningsleverantörer för hantering av din betalning. Kreditupplysningsföretag för identitets- och kreditkontroller samt inkassobyråer.
Observera att många av dessa företag har en oberoende rätt eller skyldighet att behandla dina personuppgifter.
På vilken rättslig grund behandlas dina personuppgifter?
Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att VILDHÄSTAR.SE ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order till dig.
Hur länge sparar vi dina uppgifter?
Vi behåller dina uppgifter så länge som du är en aktiv kund.
Automatiserat beslutsfattande:
När du ansöker om kredit som betalningsmetod gör vi ett automatiserat beslutsfattande rörande kreditansökan. Du har rätt att uttrycka din åsikt och bestrida beslutet hos någon i personalen.
En kaka är en liten textfil som sparas på din dator eller mobila enhet och hämtas därifrån vid senare besök på den aktuella webbplatsen. Om du använder våra tjänster förutsätter vi att du godkänner användningen av kakor.
Hur använder vi kakor?
Vi använder permanenta kakor för att spara ditt val av startsida och för att spara dina uppgifter om du väljer “Kom ihåg mig” när du loggar in.
Vi använder kakor för att spara dina favoritprodukter.
Vi använder sessionskakor exempelvis när du använder produktfiltreringsfunktionen, för att kontrollera om du är inloggad eller om du har lagt en vara i din varukorg.
Vi använder kakor både från första och tredje part i syfte att samla in statistik och användardata i aggregerad och individuell form i analyser för att optimera webbplatsen och visa dig relevant marknadsföringsmaterial.
Vissa tredjepartskakor införs av tjänster som visas på våra webbsidor och som inte ligger under vår kontroll. De läggs in av företag som tillhandahåller sociala medier, som Twitter, Instagram, Facebook och ger användare möjlighet att dela innehåll på webbplatsen, på det sätt som visas av deras respektive ikoner.
Vilka typer av personuppgifter hanterar vi?
Vi kopplar endast ditt cookie-ID till de personuppgifter som du anger och som samlas in i anslutning till ditt konto , om du är inloggad på ditt VILDHÄSTAR.SE-konto
Vem har tillgång till dina personuppgifter?
Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att tillhandahålla ovan angivna tjänster till dig, analysverktyg i syfte att samla in statistik för att optimera vår webbplats och presentera relevant material för dig.
På vilken rättslig grund behandlas dina personuppgifter?
Vi kopplar endast dina kakor till dina personuppgifter om du är inloggad på VILDHÄSTAR.SE-kontot
Om du är inloggad på ditt konto baseras den rättsliga grunden på ditt legitima intresse.
Hur länge sparar vi dina uppgifter?
Du kan enkelt radera kakor från din dator eller mobila enhet via webbläsaren. För instruktioner om hur du hanterar och raderar kakor, gå till alternativet “”Hjälp”” i din webbläsare. Du kan välja att avaktivera kakor eller få en avisering varje gång en ny kaka skickas till din dator eller mobila enhet. Observera att du, om du väljer att avaktivera kakor, inte kommer att kunna utnyttja alla funktioner på vår webbplats.